CUBA-ACCAU 2020

THEME/THÈME

LET’S FACE THE TIDAL BORE OF GOVERNANCE TOGETHER
FAISONS FACE AU MASCARET DE LA GOUVERNANCE

Our theme is « Let’s face the tidal bore of governance together ». We chose that theme to reflect a natural wonder, a bit like governance is a natural wonder ! When I presented the theme in Kingston last year, I explained that the tidal bore in Moncton is caused by the waters from the Bay of Fundy tides which are the highest tides in the world !  They come up the Petitcodiac River twice a day in one wave. It’s a pretty dramatic change. It happens fast. It’s dynamic. Well… it’s like governance… you know it’s coming, you can’t stop it, you might as well face it as best you can… together. Hence, our theme.

Notre thème est « Ensemble, faisons face au mascaret de la gouvernance ». Nous avons choisi ce thème pour refléter une merveille naturelle qui fait la fierté des citoyennes et citoyens de Moncton. Bref, comme la gouvernance, le mascaret de Moncton a son secret ! Le mascaret est causé par les eaux des marées de la baie de Fundy qui sont les plus hautes marées du monde ! En une seule vague, elles remontent la rivière Petitcodiac deux fois par jour. C'est un changement spectaculaire ! Ça roule ! C'est dynamique ! Bref... c'est comme la gouvernance... aussi bien y faire face …. aussi bien y faire face ensemble. D'où notre thème.

SUBTHEMES / SOUS-THÈMES

SOCIAL GOVERNANCE / GOUVERNANCE SOCIALE
Jacques Paul Couturier, Recteur – Université de Moncton – Conférence d’ouverture portant sur la gouvernance sociale - Opening conference on social governance
Andrew Petter, Recteur-President, University of Simon Fraser – Gouvernance sociale/Social governance
David Sylvester, Recteur-President, St. Micheal’s College – Gouvernance sociale/Social governance
Vianne Timmons, Rectrice - President, Memorial University – Gouvernance sociale/Social governance
Coro Strandberg – McConnell Foundation – Animatrice-moderator

PRESIDENTIAL SEARCH/CONCOURS AU RECTORAT
Peter MacKinnon, Recteur émérite /Emeritus President, University of Saskatchewan
Jeff Leclerc, Secrétaire général /University Secretary, University of Manitoba
Edith Doucet, Présidente du c.a./Chair, Université de Moncton
Marion Haggerty-France – Animatrice /Moderator– University of Alberta

POSTIVE CULTURE  / UNE ATTITUDE POSITIVE AU C.A.
Meg Soper, motivational speaker – conference and workshop –
Meg Soper, conférence et atelier

EQUITY, DIVERSITY
Sophie D’Amours, Présidente /Chair – Universités Canada – Rectrice, Université Laval